Hospitahuurders

Op zoek naar een kamer?

Ben je op zoek naar woonruimte? In alle woningen in Nederland staan er ongeveer 2.600.000 (2,6 miljoen) kamers leeg! Kamerklik helpt jou één van deze kamers te vinden.

Hoe het werkt

  1. Zoek op deze website een geschikte kamer;
  2. Schrijf je gratis in;
  3. De hospitaverhuurder die de kamer wil verhuren bepaalt of jullie elkaars contactgegevens krijgen;
  4. Je maakt met de hospitaverhuurder een afspraak om kennis te maken en om de kamer te zien. Wellicht vind je het fijn om een bekende van je mee te nemen naar de afspraak. De hospitaverhuurder vindt het misschien ook prettig om een bekende van hem/ haar er bij aanwezig te laten zijn. Wij raden aan dat jullie dit vooraf met elkaar bespreken;
  5. Als het van beide kanten klikt en als jij door de hospitaverhuurder als hospitahuurder wordt gekozen, loggen jullie beide in op deze website om de hospitahuurovereenkomst te tekenen.
  6. Je betaalt de hospitahuurder de eerste maand huur, servicekosten en borg. We raden je aan om op je bank in te stellen dat je automatisch maandelijks de huur en servicekosten aan je hospitaverhuurder overmaakt.
  7. Je plant met elkaar een afspraak in voor de sleuteloverdracht.
  8. Ongeveer een maand na de ingangsdatum van de huurovereenkomst nemen wij telefonisch contact op met jou en je hospitaverhuurder om te checken hoe het bevalt.
  9. Via je eigen online omgeving kan je de relevante gegevens bijhouden. Wij helpen de hospitaverhuurder herinneren aan de proeftijd en opzegtermijn om de huurovereenkomst op te zeggen.
  10. Schrijf je in bij de gemeente, en check of je bij de gemeente een ‘afvalpas’ moet aanvragen en vraag eventueel een parkeervergunning aan. Je gaat voor dit alles naar de website van de gemeente. Uiteraard kan je ook een deelauto huren.

Voordelen

Als je tijdelijk een kamer huurt bij een hospitaverhuurder, dan behoud je je inschrijfduur bij de woningcorporatie (als je je daar hebt aangemeld). Je blijft dus in aanmerking komen voor hun woonaanbod. Helaas zijn de wachttijden vaak lang.

Financieel

Voor de maximale huurprijs van een kamer gelden regels (het ‘woningwaarderingsstelsel’). Op basis hiervan heeft de eigenaar van de woning (de woningcorporatie/ woningbelegger) de huurprijs van de kamer bepaald.

De hospitaverhuurder betaalt al voor services zoals verwarming, elektriciteit, water, gebruik van de wasmachine. Hier hoeft de hospitahuurder zelf dus niets voor te regelen. De hospitahuurder betaalt per maand een voorschot aan de hospitaverhuurder. Hierbij een rekenvoorbeeld.

Ook bij hospitaverhuur zijn de regels rond servicekosten van toepassing. De hospitaverhuurder mag geen winst maken op deze kosten en is daarom verplicht om elk jaar een helder overzicht te geven van de gemaakte servicekosten, doorberekend naar verhouding. De huurder moet dit overzicht uiterlijk op 1 juli ontvangen, zodat er altijd duidelijkheid is over de kosten. Zo blijft alles transparant en eerlijk voor beide partijen.

Zoals ook in de hospitahuurovereenkomst staat vermeld kan de huur jaarlijks worden verhoogd. De hospitaverhuurder kan hiervoor deze voorbeeldbrief gebruiken. Meer informatie over de ‘jaarlijkse huurverhoging’ is onder andere te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Gebruikersbelastingen, zoals de afvalstoffenheffing en rioolheffing, mag de hospitaverhuurder aan de hospitahuurder doorberekenen. Deze kosten zijn afhankelijk van het aantal bewoners. Het extra bedrag dat ontstaat door het hebben van een huurder, kan de hospitaverhuurder bovenop de kale huur en servicekosten in rekening brengen. De totale extra kosten zijn in veel gemeentes ongeveer € 200,- per jaar.

Als je hospitahuurder wordt, in plaats van als je bij je ouders zou wonen, dan ontvang je een veel hogere studiebeurs. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op deze site van de Rijksoverheid:

Studeer je aan een mbo-instelling?

Van januari tot juli 2025 is de basisbeurs voor thuiswonende studenten € 103,78. Voor uitwonende studenten is dit € 338,68. De maximale aanvullende beurs is € 424,57 voor thuiswonende studenten en € 451,97 voor uitwonende studenten.

Studeer je aan een hbo- of wo-instelling?

Van januari tot juli 2025 is de basisbeurs voor thuiswonende studenten € 125,99. Voor uitwonende studenten is dit € 314,00. De maximale aanvullende beurs is € 475,17.

Aanvragen van je studiebeurs doe je hier: https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/aanvragen.jsp

Praktische aspecten en afspraken

Bij hospitaverhuur geldt de eerste negen maanden van het huurcontract als proeftijd. In deze periode kan de verhuurder de huur opzeggen zonder dat er een specifieke reden nodig is. Dit is handig als er bijvoorbeeld geen klik is of als de huurder voor overlast zorgt. Wel geldt er een opzegtermijn van drie maanden, waardoor de huurder na opzegging nog drie maanden de tijd heeft om een nieuwe woonruimte te vinden. Huurders kunnen altijd opzeggen. Voor huurders is de opzegtermijn één maand. Gebruik hiervoor deze voorbeeldbrief.

Als de verhuurder vlak voor het einde van de negen maanden opzegt, blijft de huurder nog tot een jaar in de kamer wonen. Wordt er niet opgezegd, dan loopt het huurcontract na de eerste negen maanden door. In dat geval kan de huur ook worden opgezegd maar dan moet wel blijken dat het belang van de hospitaverhuurder zwaarder weegt bij beëindiging dan het belang van de hospitahuurder bij voortzetting. Dit is bijvoorbeeld het geval als de hospitaverhuurder het huurcontract van de eigen woning opzegt. De hospitaverhuurder moet dan ook de huurovereenkomst van de hospitahuurder opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. De opzegtermijn is minimaal 3 maanden, tegen de eerste van de maand. Zeg je bijvoorbeeld op 17 februari op, dan eindigt het contract pas op 31 mei. Per jaar dat het hospitahuurcontract heeft geduurd, komt daar 1 maand bij tot een maximale opzegtermijn van 6 maanden.

De hospitahuurder dient de kamer op te leveren aan de hospitaverhuurder en heeft geen huurbescherming van de eigenaar (zoals een woningcorporatie of pensioenfonds) van de woning. Dat betekent dat de corporatie de hospitahuurder kan dwingen tot ontruiming als de hospitahuurder geen gehoor zou geven aan de opzegging van de hospitaverhuurder.

Ook kan de hospitaverhuurder het huurcontract opzeggen bij betalingsproblemen bij de hospitahuurder. Zie hiervoor het kopje ‘Betalingsproblemen’. Indien de hospitaverhuurder komt te overlijden, lichamelijk of geestelijk het niet meer goed met hem of haar is, en indien de hospitahuurder overlast blijft veroorzaken, dan kan de hospitaverhuurder de hospitahuurovereenkomst opzeggen.

De hospitaverhuurder is de (hoofd) huurder van de woning. Als er een gebrek is, of een onderhoudsverzoek, dan dient de hospitaverhuurder dit bij zijn huisbaas (woningcorporatie of woningbelegger) te melden. De hospitahuurder dient een eventueel gebrek of onderhoudsverzoek te melden bij de hospitaverhuurder, zodat hij/ zij dit kan melden bij zijn verhuurder (de woningcorporatie of woningbelegger).

Op deze site kunt u zien voor welk onderhoud u als hospitaverhuurder en hospitahuurder zelf verantwoordelijk bent.

Probeer er onderling in een goede sfeer uit te komen. En probeer elkaar kort maar vriendelijk schriftelijk te informeren over mogelijke betalingsachterstanden. Ook raden wij aan om samen af te spreken de hospitahuurovereenkomst op te zeggen.

Denk aan de volgende situaties;

  • Heeft de hospitahuurder een betalingsachterstand van de huur of servicekosten bij de hospitaverhuurder?
  • Of heeft de hospitaverhuurder de borg nog niet terugbetaald, of denk je als hospitahuurder dat je hospitaverhuurder een deel van het voorschot servicekosten zou moeten terugbetalen?

Ter info; de Hospitaverhuurder is gerechtigd zonder rechtelijke tussenkomst de overeenkomst op te zeggen als er huurachterstand is. Dit kan de eerste 9 maanden zonder opgave van redenen. Na 9 maanden kan worden opgezegd met de hiervoor genoemde belangafweging. Het belang van de hospitaverhuurder bij huurachterstand is natuurlijk groot. Wel heb je als hospitaverhuurder dan te maken met de opzegtermijn. (Zie hierboven. De opzegtermijn is tussen de 3 en 6 maanden). Ook kan de huurovereenkomst ontbonden worden vanwege huurachterstand. Dit kan alleen via de rechter. Daarvoor kunt u het beste contact met een deurwaarder of advocaat opnemen.

Komen jullie er niet uit, dan kunt u wellicht hulp inwinnen bij het Juridisch Loket Of u kunt contact opnemen met een deurwaarderskantoor. Weet dat de kosten van zo’n kantoor helaas flink kunnen oplopen.

Vanzelfsprekend hopen we dat jullie geen gedoe krijgen met elkaar. Mocht dat echter toch het geval zijn, dan kunt u wellicht terecht bij het Juridisch Loket.

Vermoedt u dat uw hospitahuurder/hospitaverhuurder iets van u heeft beschadigd? Wellicht heeft u een inboedelverzekeraar die u kan helpen.

Als er gedoe is, is het verstandig om de hospitahuurovereenkomst op te zeggen. De hospitahuurder doet dat met behulp van deze brief, en de hospitaverhuurder met behulp van deze brief.

  • de hoofdhuurder (hospitaverhuurder) heeft tenminste twee jaar zelfstandig de huurwoning bewoond;
  • de hospitaverhuurder verhuurt aan maximaal één huishouden (bv een alleenstaande of een stel met een kind);
  • de hospitahuurder heeft een huurovereenkomst met de hospitaverhuurder (niet met de hoofdverhuurder/eigenaar van de woning).

Privacy en woongenot

  • Zorg dat de kamer van de hospitahuurder op slot kan.
  • De keuken en badkamer worden gedeeld. De woonkamer in principe niet. Als de hospitaverhuurder het prettig of ok vindt als de woonkamer op bepaalde momenten ook door de hospitahuurder wordt gebruikt; bespreek dat met elkaar.
  • Bespreek met elkaar wat jullie van elkaar verwachten. Bijvoorbeeld tijden waarop het stil moet zijn en hoe vaak je bezoek of logees verwacht.
  • Regel een gastnetwerk voor wifi.
  • Zorg voor een privéplek voor belangrijke spullen. Ook al vertrouw je elkaar, belangrijke spullen berg je het liefst op een veilige plek op waar alleen jij bij kunt. Voorzie eventueel kamers of kasten, waarin je jouw persoonlijke spullen bewaart, van sloten.
  • Praat regelmatig met elkaar over hoe het gaat. Ook als je al een poosje met elkaar samenwoont is het belangrijk om in gesprek te blijven over elkaars wensen en grenzen. Deze kunnen na verloop van tijd veranderen. Blijf aangeven wat voor jou belangrijk is en waarom. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het prettig als je altijd even op de deur klopt voordat je mijn kamer binnenkomt. Ook als de deur op een kier staat’.

Toestemming en verzekeringen

Eventuele extra kosten voor de inboedelverzekering kunnen als hospitaverhuurder worden doorberekend aan de hospitahuurder via de servicekosten. Vergeet niet dat verzekeraars winst willen maken, dus dat in de meeste gevallen de premie die u betaalt minder is dan de schade.

Onvoorziene situaties

Nood, zoals brand? Bel 112. Bij overlast van buren kan je ook bellen met de politie.

Voorbeeld documenten

Een compleet overzicht van de voorbeeld documenten die Kamerklik aanbiedt is beschikbaar op deze pagina.

Inhoudsopgave